Bibeln för de små

Någonting som jag och tjejerna uppskattar är stunderna på kvällarna då de ska sova. De ligger i sina sängar och jag läser från Bibeln för dem. De får titta på bilderna och lyssna på berättelserna. Sedan diskuterar vi lite om vad de just lyssnat på. Väldigt givande att lyssna på deras åsikter, deras trosuppfattningar och annat de tänker på.

Jag har pratat med dem om att detta är vad jag tror på, men att deras pappa och farmor tror inte på detta. Att folk tror på olika saker. Att jag tror på Gud, Jesus som Guds son och den biten. Att pappa och farmor inte tror på att någon Gud finns. Att man skapar sitt öde själv och liknande. Samantha kom då med en rolig kommentar ”Ja, men då får vi prata med farmor om Gud!” tyckte hon som om det var världens självklaraste sak. Och de förstår verkligen inte varför deras faster som ju tillhör Jehovas vittnen inte kan komma och fira julafton med oss. ”Varför vill inte hon vara med och fira Jesus födelsedag?” undrade Samantha i julas…

23 reaktioner på ”Bibeln för de små

  1. Tycker det är fint att man berättar om olika synvinklar och låter barnen få bilda en egen uppfattning. Bibeln känns som en viktigt del ❤

    Gilla

  2. Vad fint att ni kan läsa tillsammans och prata om det. Jag tycker även att det är fint att ni kan prata om att man kan tro på olika saker och ha olika uppfattningar 🙂

    Gilla

  3. emelieburstrom

    det är jättebra att du läser för dem och samtidigt gör dem uppmärksamma på att alla tycker olika, bra av dig 🙂

    Gilla

  4. Elisa

    Fint att de tidigt får en uppfattning om olika tro- och livsåskådningar. Oavsett vad de själva kommer tro eller inte tro på sen så har de i alla fall fått höra om och upplevt hur det kan se ut på olika sätt. 🙂

    Gilla

  5. Absolut. 🙂 Inte för att jag tror på de andra åskådningarna eller ens tycker vissa av dem är vettiga så.. tron måste vara av egen fri vilja och medvetet val.

    Gilla

  6. Mycket härligt att du delar med dig, det är mysigt att läsa för barnen, och det du nämner här är väldigt bildande, de får tänka, tycka och samtal kring det ni läst, riktigt bra. Oavsett vilken tro man har eller inte har är det bra att barnen får höra vad som finns därute =) ha en fin fredag

    Gilla

  7. Så viktigt att få möjligheten att tro på det dom vill. Förstår barnen som tycker det blir konstigt då fastern inte vill fira jul eller födelsedagar med dom.

    Gilla

  8. Så bra att introducera de till olika trosuppfattningar och att man verkligen får tro på vad man vill, fint av dig, även bra o läsa varje kväll. Gillar även att du lär dina barn att diskutera tidigt det kommer de ha nytta av

    Gilla

  9. Nämen vad gulligt av henne 😍 men det där med religion och tro är ju inte så enkelt. Det är fint av dig att du berättar för dem att alla kan ha olika uppfattningar om sin tro

    Gilla

  10. sandi_fighter

    Här pratas det också mycket om Gud och tron. Vi läser nattbön varje kväll och de har gått i kyrkans barngrupp. Där sa ledaren att det märks att mina barn hade ett annat tänk. När alla andra kids var tacksamma för godis så var mina barn tacksamma för tak över huvudet och sina föräldrar 😊 är man troende så ger det mycket att prata om det. Sonen är osäker på vad han tror på, men dottern säger själv att hon är troende ❤ superhärligt tycker jag. Kul att dina barn också är intresserad av tron och bibeln ❤

    Gilla

  11. Vad roligt att ni alla uppskattar dom stunderna och att dom också tycker det är intressant med bibeln 🙂 Själv är jag inte alls intresserad av sånt 🙂

    Gilla

  12. Så bra att du delar med dig av din tro till barnen och förklarat att alla inte tror på gud. Inte lätt alltid och vara barn och inte förstå att deras fast inte kom och firade jul. Dom kommer säkert förstå när dom blir äldre

    Gilla

  13. Jag har nog aldrig uppfattat dig som religiös, kul att få veta något nytt om dig! Jag personligen anser inte att ens tro ska influera ens barn, men är de gamla nog att förstå vad det innebär är det väl okej. 🙂

    Gilla

  14. Jag vill dela med mig av det bästa jag har. Även till barnen. Och jag tror arr många kristna föräldrar idag är ”fega/osäkra” och inre delar med sig av sin tro till sina barn. Men vi ska sprida det glada budskapet om Jesus? 🙂

    Gilla

  15. Det är väldigt bra tycker jag att du pratar om det på det sättet! Och berättar att alla tror olika osv. Det är väldigt pedagogiskt och öppet av dig att berätta på det viset. Jag tycker inte om när man lär barn ATT DET finns eller ATT det INTE finns, gillar när uppfostran är öppen och låter dem få bilda själva vad de tror och inte att de ska tro som sina föräldrar osv.
    Mina föräldrar och familj/släkt överlag är inte troende men både jag och mamma är öppna om det medan pappa är helt stängd för det.
    Vi tror kanske inte som en religion, men som min mamma så fint sa till mig när jag va liten att Gud är allt som är vackert. Vi bad även på kvällarna till min gammelfarmor och mormors katt som dött 🙂

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s